PROTECT30 - Attest tienjarige aansprakelijkheid verkeerd ingevuld. Wat nu?

De wet-Peeters-Borsus verplicht je je tienjarige aansprakelijkheid voor woningbouw te verzekeren. Art. 19/2 voorziet dat de verzekeraar over een rist administratieve gegevens moet beschikken om het verzekeringsattest te kunnen opmaken. De wet voorziet tevens dat de verzekeraar alle attesten moet opslaan in een centrale database (Datassur), die geen correcties toelaat. Het is dus van groot belang dat je ons alle gegevens bezorgt én dat ze correct zijn.

Protect heeft hiervoor de online tool MyProtect verder ontwikkeld, waarmee je als architect je attesten BA10 woningbouw eenvoudig kan aanvragen. Bovendien kan je diezelfde werfgegevens hergebruiken voor je jaarlijkse aangifte.

Het is natuurlijk een illusie te denken dat er nooit fouten worden gemaakt. We worden dan ook geregeld geconfronteerd met attesten die verkeerd zijn ingevuld en waar onze verzekerde vraagt om dit recht te zetten. Zolang je het attest nog niet gedownload hebt, kan het nog worden aangepast. Eens gedownload is het echter definitief en kan je er niets meer aan veranderen.
De attesten worden immers doorgestuurd naar Datassur, het centrale register, waartoe de wettelijk voorziene instanties toegang hebben om de naleving van de verzekeringsplicht te controleren. Ook de notaris heeft hier toegang toe, voor het geval de woning voor het einde van de tienjarige aansprakelijkheid wordt verkocht, zodat hij het bestaan van de verzekering in de verkoopacte kan bevestigen.

De volgende vragen om rechtzetting komen we regelmatig tegen:

  • een fout huisnummer aanpassen
  • adres van de bouwheer ingevuld i.p.v. het adres van het project
  • vraag om verzekerde activiteiten toe te voegen
  • aanpassing van het bedrag van de werken/erelonen
  • project wordt niet uitgevoerd
  • rechtzetting van fictief nummer van omgevingsvergunning
  • vergissing in het nummer van het kadastraal perceel
  • hetzelfde attest werd twee keer aangevraagd
  • ...
Zoals gezegd kan een gedownload attest niet meer aangepast worden. Het kan ook niet worden vernietigd. Een nieuw attest aanmaken betekent een nieuwe verzekering afsluiten met dus dubbele premie als gevolg …

Maar is een nieuw attest wel in alle gevallen nodig?

Hierbij moeten we kijken naar het doel ervan. Het attest dient als bewijs van de tienjarige verzekering. Als het attest dus op voldoende zekere wijze toelaat om het project en de verzekerden te identificeren, dan is er geen nieuw attest nodig.
Het attest geeft info over de volgende drie essentiële zaken:

  1. ligging van het project
  2. wie is verzekerd
  3. voor welke activiteiten
1) De ligging van het project is uiteraard belangrijk. Het kadastraal percelenplan bevat alle informatie met betrekking tot eigendommen en het kadastraal nummer is dan ook een belangrijk gegeven. Elke eigenaar kan via MyMinfin een kadastraal uittreksel aanvragen. Het is dan ook aangewezen dat je de bouwheer vraagt dit uittreksel aan te vragen zodat je over het juiste kadastrale nummer kan beschikken. Het kadastrale nummer is sowieso ook terug te vinden in de eigendomsacte waarover de bouwheer beschikt. Ook het adres en het nummer van de omgevingsvergunning dragen ertoe bij om het project correct te kunnen identificeren.

2) Wie verzekerd is, vind je terug op het attest. Ontbreekt er iemand, dan betekent dit nog niet dat hij/zij niet verzekerd is. Het attest verwijst immers naar de polis, waar alle verzekerden in vermeld staan. Via de polis kan de bouwheer dus het bewijs krijgen wie verzekerd is.

3) Heel belangrijk is dat je alle activiteiten vermeldt die verzekerd moeten zijn. Maar ook hier kan met de onderliggende polis bewezen worden welke activiteiten zijn inbegrepen in de waarborg. Is het nodig een bijkomende activiteit te verzekeren dan zal uiteraard een bijkomend attest moeten aangevraagd worden.

Twee attesten, maar daarom nog geen dubbele premie.

Als we een nieuw attest moeten opmaken, dan volgt meestal de vraag of we de “dubbele” premie kunnen laten vallen. De algemene regel is dat we de premie op het foute attest laten vallen als het nieuwe attest het vorige attest volledig kan vervangen zonder enig risico van dubbele waarborg.

Quid wanneer de bouwheer meedeelt dat hij het project niet zal uitvoeren, maar de plannen al wel zijn opgemaakt of de omgevingsvergunning aangevraagd?

Het attest mag in principe maar gedownload worden voor de aanvang van de werken. Er zal dus normaliter nog geen attest zijn gedownload en geregistreerd in Datassur. Is dit wel het geval, dan is het definitief en kan het niet meer geannuleerd worden. Je zal dan een premie betalen maar berekend op het ereloon dat je ervoor ontvangen hebt.
Let wel dat, indien de bouwheer het project achteraf toch uitvoert met een andere architect, je aansprakelijk blijft voor jouw deel (het ontwerp) en je daarvoor verzekerd moet zijn. Als je nog geen attest had aangevraagd, zal je dus toch nog een attest zal moeten aanvragen, tenzij bij de aanvang van de werken een globale polis wordt afgesloten waarin ook jouw deel mee verzekerd is.

Conclusie

Het hangt altijd van de concrete situatie af of een nieuw attest nodig is en, als er een nieuw attest wordt opgemaakt, of we de premie van een attest kunnen laten vallen. Jouw polisbeheerder helpt je bij iedere vraag hieromtrent graag verder.
0
0
0
s2sdefault